Cirkel van invloed, 5 tips

Cirkel van invloed.

Wat is de Cirkel van invloed?

Cirkel van Invloed en Betrokkenheid is een theorie van de Amerikaanse bedrijfskundige Stephen Covey. Hij stelt dat iedereen een cirkel om zich heen heeft waarbinnen alle gebeurtenissen en personen liggen waarbij hij of zij zich betrokken voelt. Op lang niet allemaal hebben we invloed.

De Cirkel van Invloed bevat de aspecten waar jij invloed op kunt uitoefenen. Met een proactieve instelling word je nog steeds beïnvloed door prikkels van buitenaf, maar je richt je energie op hetgeen zich binnen jouw invloedssfeer bevindt. Je werkt bijvoorbeeld aan je gezondheid, je brengt tijd met je kinderen door of je gaat een opleiding volgen om je droombaan te kunnen bemachtigen of je pakt eindelijk je slaapproblemen aan.

Als jij slaapproblemen hebt heeft dat niet alleen invloed op jou en hoe jij je dag doorkomt, maar ook op je directe omgeving. Denk maar eens aan het volgende:

Je hebt uren plafonddienst gehad terwijl je vandaag een belangrijke presentatie hebt. Je maakt je nogal zorgen en je bent moe. Je staat op, je man moet naar zijn werk en de kinderen naar school. Ik denk dat ze beter niets tegen je kunnen zeggen, het korte lontje ligt op de loer. Niet fijn voor hun, maar ook niet voor jou. Eindelijk zit je in de auto om naar je eigen werk te rijden. Concentratie is niet wat het wezen moet want je hebt niet lekker geslapen. Oppassen dus! Je presentatie gaat maar net goed. De vragen die gesteld werden waren wel lastig.

Je kunt je dag leuker beginnen toch?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen:

  1. Draai je eerste negatieve gedachte bij het opstaan om in een positief gevoel. Ik voel me moe, maar ik ga er toch een leuke dag van maken.

  2. Meld bij het ontbijt dat je niet zo lekker hebt geslapen. Dat geeft anderen een ander gevoel voor hun dag.

  3. Realiseer je dat je dag je nacht bepaald. Ga niet opzien tegen de nacht anders creeer je voor jezelf een negatieve cirkel.

  4. Praat er over met anderen, je bent echt niet de enige. Misschien hebben anderen goede tips. Ieder gaat er op zijn eigen manier mee om.

  5. Geef dingen uit handen als het kan, zo heb jij meer energie over.

    Je dag zou er ook zo uit kunnen zien:

    Je staat op terwijl je niet zo lekker hebt geslapen en voelt je nog moe. In plaats van in de gedachte ik ben zo moe te blijven hangen roep je gelijk een positief gevoel bij jezelf op. Je zet voor je zelf de intentie dat je een goede dag gaat hebben. Bij het ontbijt meld je kort dat je nog moe bent en dat je maar even beter met rust gelaten kan worden. Zo kun je je rustig voorbereiden op wat komen gaat. Iedereen doet zijn ding totdat het tijd is om te vertrekken. Er is geen vervelende sfeer geweest en niemand heeft gemopperd. Als je naar je werk rijdt kom je in de file te staan maar je ergert je er niet aan. Mopperen laat niemand sneller rijden. De presentatie op je werk gaat goed ondanks dat er lastige vragen te beantwoorden zijn. Je kunt het allemaal hebben omdat jij anders met de omstandigheden omgaat.

Knop omzetten:

Ik hoor het je bijna denken, makkelijk praten. Als het zo makkelijk was waarom lukt het mij dan nog steeds niet. Schrijf je dag en je nacht eens voor jezelf uit. Wat gebeurt er nu eigenlijk. Welke gevoelens ervaar ik en kan ik die veranderen. Vaak zit het in kleine dingen die je over het hoofd ziet. Ook daar kun je de cikel van invloed voor gebruiken. Je omgeving ziet je blinde vlek vaak wel.

Waar loop jij tegenaan? Laat het me weten in een comment.

 

Wil je meer tips en informatie over slaap? Sluit je aan bij de Facebookgroep Anders Slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Deel dit bericht:

Wil je beter leren slapen?

Je zou het niet denken, maar beter slapen is te leren. Hier heb ik een drie maanden durend programma voor. Wil je ook weer eens normale nachten hebben? Geef je op voor mijn workshop.