Druk, druk, druk.

Druk, druk, druk. Haast, haast, haast. We leven in een jachtige maatschappij. Het is nog steeds ieder voor zich met veel eigenbelang.

Is het leven drukker geworden?

De cijfers liegen niet: zo’n 36 procent van de Nederlanders voelt zich ten minste één dag per week opgejaagd. Ruim de helft vindt zijn of haar leven weleens ’te druk’ en zo’n 39 procent voelt zich thuis of op het werk weleens tekortschieten, zo blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)

Is druk een gevoel?

Altijd druk zijn geeft een opgejaagd gevoel, maar wat kan je er aan doen? Het is nu eenmaal zo dat je het druk hebt. Je hebt je werk, thuis, de kinderen en daarnaast wil je nog sporten en een leuk sociaal leven leiden. Eigenlijk wil jij jezelf voor al die levensgebieden voor 100% geven. Door te zeggen dat we druk zijn, laten we zien hoeveel we waard zijn. Ook onze zelfwaarde hangen we aan de prestaties die we leveren. Als we heel erg druk zijn voelen we ons productief en hebben we het gevoel dat we ertoe doen.

Eigenbelang.

Vroeger werd er veel meer naar elkaar omgekeken en voor elkaar gezorgd. De sociale druk was anders dan dat hij tegenwoordig is. Daarmee was het vroeger niet altijd beter maar anders. In onze jachtige maatschappij zitten we vaak op het eiland van familie en vrienden eerst en wat dat voor voordelen geeft.

Wat heeft dit te maken met slaap?

Eigenlijk alles. Omdat we zoveel moeten vergeten we nogal eens dat ons lijf ook rust pauzes nodig heeft over de dag. Een teveel aan prikkels zorgt ervoor dat goed slapen niet altijd even goed lukt. Je blijft als het ware altijd aan staan, je lichaam is altijd alert. Dit zorgt voor de vecht vlucht reactie of een overmatige stress waardoor je niet makkelijk in slaap valt terwijl dat is wat je wil, lekker slapen en uitgerust wakker worden.

Malende gedachten stoppen ’s nachts

  1. Je bent niet je gedachtes. Door je gedachtes regelmatig op te schrijven, kan je ze van een afstand bekijken. …
  2. Sluit je af voor de buitenwereld. …
  3. Laat het los. …
  4. Schrijf je zorgen van je af. …
  5. Praat erover.

Negatieve gedachten loslaten? Dat kun je doen met deze 8 tips

  1. Word je bewust van de negatieve gedachtes. …
  2. Schrijf ze op en gooi ze weg of verbrand ze. …
  3. Buig negatieve gedachtes om naar positieve gedachtes. …
  4. Realiseer je dat het tijd kost. …
  5. Begin met affirmeren. …
  6. Focus je op iets anders. …
  7. Oefen om in het ‘hier en nu’ te leven.

Waarom denk ik te veel na over alles?

Piekeren. Waarom je het doet (en hoe je er mee stopt)

Mensen die veel piekeren, denken dat ze verantwoordelijk zijn voor het controleren van hun leven. Daarom denken ze er zoveel over na. In hun ogen is het namelijk zo dat een fout of een negatieve uitkomst betekent dat zij iets verkeerd gedaan hebben. Misschien vind je het moeilijk om deze stap direct helemaal te maken.

Wat kun je doen om negatieve gedachten te doorbreken?

  1. Breng je beperkende overtuigingen eens in kaart.
  2. Vervang de beperkende overtuigingen door affirmaties.
  3. Stel positief bekrachtigende vragen.
  4. Wees dankbaar.
  5. Altijd blijven lachen.

 

Wees je bewust van je eerste gedachte als je wakker wordt. Dit geeft een gevoel dat de rest van je dag kleurt. Als je denkt ik ben zo moe, zul je merken dat je de hele dag een gevoel van vermoeidheid met je meedraagt. Buig je negatieve gedachte eens om en geef je dag een positieve intentie mee, bijvoorbeeld: ik ben vandaag vrolijk. Je zult zien dat je meer energie hebt omdat je gedurende dag dingen opmerkt die je vrolijk maken. Zo krijg je een meer ontspannen slaap en kijk je niet op tegen de volgende nacht. Wakker liggen is niet fijn. Lig je toch wakker probeer dat dan te accepteren, er tegen vechten heeft alleen maar als resultaat dat je je gaat ergeren en dus niet in slaap valt.

.

 

Wil je meer tips en informatie over slaap? Sluit je aan bij de Facebookgroep Anders Slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Deel dit bericht:

Wil je beter leren slapen?

Je zou het niet denken, maar beter slapen is te leren. Hier heb ik een drie maanden durend programma voor. Wil je ook weer eens normale nachten hebben? Geef je op voor mijn workshop.