Pieker jij ook?

Plafonddienst?

Plafonddienst? Veel mensen hebben er regelmatig last van. Je valt moeilijk in slaap, wordt vaak of te vroeg wakker. Dan maar weer op internet speuren of je er iets aan kan doen. De meeste tips zul je al wel uitgeprobeerd hebben als je regelmatig slecht slaapt. Niets helpt denk je, maar je wil wel graag slapen.

Rustig in je hoofd worden:

Als je weer eens plafonddienst hebt wil je hoofd nog weleens de overhand nemen. Malen, malen, malen. Zo kan ik nooit slapen. De boodschappen worden doorgenomen, de problemen waar je tegenaan loopt, heb ik niets vergeten? Wat maken we het ons soms toch moeilijk met al die gedachtes.

Gedachten stop methode:

Stop je malende gedachten met de veelgebruikte ‘gedachten stop methode’. Terwijl je in bed ligt met je ogen dicht, herhaal je dan in gedachten een neutraal woord zoals ‘de’; doe dat één of twee maal per seconde. Probeer ontspannen te blijven en hou dit vijf minuten vol (of tot je weer slaapt).

Concentreer je op de ademhaling en je buik en doe dit gedurende een aantal minuten als je het even niet meer overziet. Met onder andere deze manieren kun je leren zelf stress en spanning te reguleren. Hierdoor kunnen je hersenen ook weer tot rust komen en vermindert de overactiviteit. Je hebt er dus zelf invloed op.

Tips voor minder plafonddienst:

Als je merkt dat jouw hoofd nooit stil staat, neem dan de tijd om regelmatig zelf even tot stilstand te komen. Investeer in het bouwen van een betere relatie met jouw brein en jouw denken door jezelf dagelijks te bevragen en neem de tijd voor bijvoorbeeld meditatie.

Neem pauzes, zodat je niet altijd aan staat.

Pauze nemen helpt je hoofd om tot rust te komen tussen het werk door. Voorkom multitasken. Doe één ding tegelijk. Je hoofd heeft het er al druk genoeg mee, dus ga niet ook nog proberen om je op meerdere taken tegelijk te storten.

Niet kunnen slapen door piekeren is een vervelend probleem, maar er zijn veel dingen die je zelf kunt doen om dit te voorkomen. Maak een lijstje, houd een dagboek bij, mediteer, verminder je cafeïne- en alcoholconsumptie, zorg voor een rustige slaapkamer en ga op vaste tijden naar bed. Kijk wat een vast piekermoment op de dag voor je doet.

Hoe val je snel in slaap?

Binnen 2 minuten in slaap

  1. Ontspan je hele gezicht. Sluit je ogen. …
  2. Laat je schouders en handen zakken. Laat alle spanning los. …
  3. Adem uit en ontspan je borst. Met je ontspannen schouders en armen moet dat makkelijk gaan.
  4. Ontspan je benen. …
  5. Maak nu je geest leeg. …
  6. Probeer de woorden “Niet denken” 10 seconden lang te herhalen.

De 4-7-8 methode:

Adem gedurende 4 seconden heel rustig in door je neus. Houd je adem 7 seconden in. Adem heel rustig uit door je mond gedurende 8 seconden. Deze methode zorgt voor rust in je lijf. Rust in je lijf betekend minder piekeren, minder draaien, lekker liggen en dus ook makkelijker slapen.

Mijn ervaring:

De meeste mensen houden oefeningen nooit zo lang vol. Gevolg: zie je wel, het helpt allemaal niet. En ik heb al zoveel zo vaak geprobeerd. Een overtuiging die je dwars zit. Denk liever als een zaadje dat je plant. Kijk hij staat al boven de aarde! Zo kun je jezelf motiveren om een oefening iets langer uit te proberen zodat je wel resultaat ziet. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, oefenen heeft tijd nodig voordat resultaat kan worden geboekt. Meestal lukt het ook niet als je het zelf probeert. Een coach kan je helpen om wel de motivatie te houden en samen te kijken waar de echte schoen wringt. Meestal spelen er meer zaken die je aandacht verdienen.

Indien er een medische reden voor je plafonddienst is zal ik je altijd door verwijzen naar je huisarts. Soms is het goed om een cirkel te doorbreken met medicatie.

 

Wil je meer tips en informatie over slaap? Sluit je aan bij de Facebookgroep Anders Slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten

Deel dit bericht:

Wil je beter leren slapen?

Je zou het niet denken, maar beter slapen is te leren. Hier heb ik een drie maanden durend programma voor. Wil je ook weer eens normale nachten hebben? Geef je op voor mijn workshop.